Slimme Analytics voor verbeteren winst en omzet folder of catalogus
Analytics begint met het verzamelen van data
Om gericht een oplossing te kunnen verbeteren, is het eerst nodig om te meten hoe deze oplossing zich gedraagt in de praktijk (meten = weten). In een online folder of catalogus die met TurnPages is gemaakt, is het mogelijk om micro-interacties van de gebruiker te registreren. De verzamelde data bevat events zoals het omslaan van de pagina of het klikken op een Hotspot.
Door micro-interacties te verzamelen is het mogelijk om exact te weten:
- Welke pagina's bekeken zijn.
- Hoe lang en hoe vaak individuele pagina's bekeken zijn.
- Op welke artikelen er geklikt is.
- Bij welke artikelen er doorgeklikt is naar de Webshop.
- Welke Cross-Sell en Deep-Sell artikelen er bekeken zijn.
- Bij welke Cross-Sell en Deep-Sell artikelen er doorgeklikt is naar de Webshop.
De mate waarin micro-interacties worden verzameld, is bij TurnPages instelbaar. Dit is belangrijk omdat deze instelling overeen moet komen met de gehanteerde privacy verklaring en de GDPR regelgeving. Ook is het mogelijk om de privacy cookie instelling van de Webshop over te nemen en te gebruiken voor het automatisch instellen van het verzamelen van data in de online folder of catalogus.
Het verzamelen en analyseren van data kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. In de volgende paragrafen wordt ingegaan op de meest voorkomende doelstellingen die we zien bij online folders en catalogussen.
Doel: verbeteren van de beleving
Usability en Experience Design richten zich op het optimaliseren van zowel de gebruikersvriendelijkheid als de emotionele beleving van een software oplossing zoals een online folder of catalogus. Als bijvoorbeeld voor de bezoeker een online folder niet fijn bladert (usability) of de layout van een folder niet aanspreekt (experience) dan zal deze bezoeker sneller afhaken.
De twee voornaamste manieren bij TurnPages om via meting van micro interacties de usability en experience te verbeteren zijn (1) via base-line metingen en (2) via A-B testen.
Bij de base-line meting is historisch gemeten wat de bandbreedte is van het gemiddelde gedrag van de bezoekers. Twee voorbeelden zijn: (1) wat is het percentage van de pagina's die op verschillende soorten apparaten bekeken worden voordat de bezoeker afhaakt en (2) op hoeveel percent van de hotspots wordt gemiddeld geklikt.
De analyse bestaat uit het automatisch signaleren van de outliers die buiten de historische bandbreedte vallen (o.a. met SPC analyse technieken). De verbetering bestaat uit het kunnen verklaren van de outliers en het oplossen van problemen die deze outliers veroorzaken.
Bij de base-line metingen is het doel het vinden van outliers. A-B testen worden gebruikt om op een methodische en reproduceerbare manier experimenten te doen met twee versies van een online folder. Het doel is om aantoonbare verbeteringen te vinden. Bijvoorbeeld door te experimenteren met verschillende layouts in een folder. De ene helft van de bezoekers krijgt automatisch variant A te zien en de andere helft de B variant.
Via het meten en statistisch analyseren van de micro-interacties kan vervolgens bepaald worden welke variant het beste presteert volgens van te voren opgestelde doelstellingen. Een valide uitkomst kan ook zijn dat er geen aantoonbare verschillen gevonden kunnen worden en dus dat de gekozen variatie in de praktijk geen aantoonbaar verschil oplevert.
Doel: verbeteren van de omzet
De belangrijkste factor die de verkoop uit de online folder of catalogus bepaald, is de inhoud zelf. Sluiten de aangeboden artikelen en de bijbehorende prijzen voldoende aan bij de behoeften en verwachtingen van de bezoekers? Voor het bepalen hiervan is het essentieel dat er goed gemeten kan worden welke artikelen uit de folder of catalogus bekeken worden, in het mandje belanden en uiteindelijk afgerekend worden aan de kassa.
De TurnPages technologie ondersteunt het doorsturen van de metingen naar uw eigen Analytics omgevingen en het meegeven van tracking codes vanuit de folder of catalogus naar de Webshop. Hierdoor is het mogelijk om de verkoop uit de online folder of catalogus op dezelfde wijze te analyseren en te rapporteren als voor de reguliere verkoop uit de Webshop.
Doordat er ook meegegeven wordt hoe vaak en hoe lang er naar een artikel is gekeken en op welke plek dit artikel in de folder of catalogus staat, is het mogelijk om diepere analyses op de data uit te voeren.
Bijvoorbeeld of de prijsstelling juist is of dat een artikel wel op de juiste plek staat. Stel dat er gemiddeld vaak naar een artikel gekeken wordt maar dat dit artikel relatief weinig gekocht wordt dan kan dit een indicatie zijn dat de bezoeker deze elders goedkoper kan vinden.
Of omgekeerd, dat er niet vaak of lang naar een artikel dat ergens in het midden van de folder staat maar dat dit artikel wel relatief vaak gekocht wordt. Dan zou het kunnen lonen om dit artikel de volgende keer meer vooraan in de folder te zetten. Zodat er nog meer van dit populaire artikel verkocht wordt.
Doel: verbeteren van de winst marge
Traditioneel wordt een papieren folder gebruikt om klanten te verleiden de fysieke winkel te bezoeken. De folder bevat voornamelijk aanbiedingen waardoor de winstmarge op de artikelen relatief laag is. De verwachting is dat de klanten ook andere artikelen in de winkel zullen kopen waardoor de totale winstmarge weer verbetert.
Van een online folder wordt ook verwacht dat deze leidt tot meer verkoop van andere artikelen in de Webshop.
Bij een online folder is het mogelijk om direct in de folder meer artikelen aan te bieden dan alleen de aanbiedingen in de folder. Als de bezoeker op een artikel in de folder klikt dan kan een Product Overlay over dit artikel getoond worden. Deze Product Overlay toont niet alleen meer informatie over het aangeklikte artikel maar ook Cross-Sell of Deep-Sell artikelen die gerelateerd zijn aan het aangeklikte artikel.
Als de bezoeker op een Cross-Sell of Deep-Sell artikel klikt dan wordt in Product Overlay dit artikel als het hoofdartikel getoond. De bezoeker kan direct verleidt worden om (ook) dit artikel in het mandje leggen. Omdat deze Cross-Sell of Deep-sell artikelen meestal niet in de aanbieding zullen zijn, kan op deze wijze de winst marge van de online folder verhoogd worden.
De technologie van TurnPages ondersteunt niet alleen het aanbieden van Product Overlays met Cross-Sells en Deep-Sells maar ook het meten van micro-interacties van de bezoeker in de Product Overlay:
- Welke Cross-Sells en Deep-Sells zijn bekeken.?
- Hoe lang zijn deze bekeken?
- Op welke plek staan ze?
- Welke zijn in het mandje gelegd?
- Welke zijn uiteindelijk afgerekend bij de kassa?
Via het systematisch meten en analyseren van deze data kan de winst marge die vanuit de online folder verbeterd worden.
A-B Testen
Zoals hierboven beschreven kunnen A-B testen gebruikt worden om de Usability en de beleving van de online folder te verbeteren.
Uiteraard kunnen A-B testen ook gebruikt worden om de inhoud van de folder te variëren en de effecten hiervan op de omzet en winst marge te meten. Hierbij worden twee varianten van een online folder live gezet.
Het verschil tussen de twee folders kan, afhankelijk van de optimalisatie doelstellingen, bestaan uit o.a.
- Verschil in het aanbod van artikelen.
- Verschil in plek van een artikel in de online folder.
- Verschil in doelgroepen.
De helft van de bezoekers wordt automatisch geleidt naar de A-variant en de andere helft naar de B variant. Na afloop van de folder, kunnen de metingen geanalyseerd worden en kan er statistisch bekeken worden wat de voornaamste verschillen waren die gemeten konden worden tussen de twee varianten. Dit lukt beter naarmate het aantal bezoekers groter is en er een correlatie bestaat tussen de variatie en het effect.
A-B testen kunnen overigens als uitkomst ook hebben dat er geen meetbare verschil is tussen de variatie.
Tracking van campagnes
Grotere Webshops hebben over het algemeen een workflow voor periodieke Analytics Rapportages. Bijvoorbeeld een wekelijks rapport over welke advertenties uitgezet zijn op welke kanalen (kosten) en tot welke meetbare verkopen (opbrengsten) deze geleid hebben.
In de TurnPages technologie is (instelbare) tracking ingebouwd waardoor het mogelijk is om bij de het openen van de folder of catalogus één of meer meet codes mee te geven. Bijvoorbeeld als de folder of catalogus geopend wordt vanuit een mailing, een banner of vanuit de Website van een Affiliate.
Deze tracking codes kunnen vervolgens doorgegeven aan de eigen Webshop als de bezoeker op een artikel in de folder of catalogus klikt en in de Webshop terecht komt. Als de bezoeker dit artikel afrekent dat kan deze omzet gelinkt worden aan de bron.
Bovendien kunnen deze tracking codes ook samen met de micro-interactie data doorgestuurd worden naar de gebruikte Analytics omgeving.
Doordat deze data direct in uw eigen Analytics omgeving staat, kan deze data meegenomen worden in uw eigen Analytics workflow en opgenomen worden in de periodieke Webshop rapportages.
TurnPages biedt slimme Analytics mogelijkheden voor online folder en catalogus
Deze pagina geeft een overzicht van de meest voorkomende manieren om gebruik te maken van de meet- en analytics mogelijkheden van de TurnPages oplossingen. Elk individuele situatie kan echter verschillen. Naast standaard oplossingen, beschikt TurnPages over ruime expertise en ervaring om oplossingen te leveren die optimaal aansluiten bij uw specifieke situatie.
Wilt u meer weten over onze standaard oplossingen of van gedachten wisselen over uw specifieke situatie neem dan contact met ons op.
Volgende pagina: Uitbreiden van online magazine, folder of catalogus
Het is mogelijk om online magazine, folder of catalogus uitbreiden met extra componenten en koppelingen. Voorbeelden hiervan zijn Social Media knoppen, Media Players en Formulieren.